doralongas doralongas doralongas doralongas
מספר טלפון חירום: 1-800-800-000

גז טבעי לרכבים

 

גז טבעי לרכבים, שימוש בגז טבעי כדלק אוטומטיבי

 

הגז הטבעי כדלק אוטומטיבי

הגז הטבעי מהווה תחליף לדלקים שמקורם בנפט גולמי. בין היתר, ניתן לעשות בו שימוש גם כמקור אנרגיה נקי לתעשיית הרכב, כתחליף לבנזין או סולר, נושא מוכר וקיים בעולם.  יתרונותיו של הגז הטבעי טמונים בעלותו הנמוכה ביחס לדלקים קיימים אחרים וכן בפגיעתו המצומצמת באיכות הסביבה.  כיום, כאשר מחירי הדלק בישראל ממשיכים להאמיר ומגיעים לשיא של כל הזמנים, דמיינו לעצמכם חסכון של מעל 60% בעלויות הדלק ברכבכם הפרטי.  יתר על כן, דמיינו מעבר של כל התחבורה הציבורית בעירכם לנסיעה על גז טבעי שאינו מזהם ואינו מרעיש.

הניסיון העולמי

השימוש בגז לרכב (גז טבעי) לצרכי תחבורה אינו חדש, ראשיתו כבר לאחר מלחמת העולם השנייה, באיטליה שם הפכו לראשונה למסחרי את השימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב.  אף על פי כן תפוצתו מתרחבת בצורה משמעותית רק בשנים האחרונות, בעיקר בשל עליית מחירי הנפט ושיקולים של איכות סביבה.  כיום נוסעים  בעולם מעל 12 מיליון כלי רכב המונעים בגז טבעי.  
  • פקיסטן - מעל 2 מיליון רכבים המונעים בגז טבעי
  • ארגנטינה - 1.8 מיליון רכבים המונעים בגז טבעי
  • אירן - 1.7 מיליון רכבים המונעים בגז טבעי
  • ברזיל - 1.6 מיליון רכבים המונעים בגז טבעי
  • הודו - קרוב ל-1 מיליון רכבים המונעים בגז טבעי.
  • ארה"ב - מעל 120,000 רכבים המונעים בגז טבעי - רובם אוטובוסים ורכבים ציבוריים.
  • באירופה ניתן למצוא בשנים האחרונות חדירה מאסיבית של גז טבעי לתחום התחבורה הציבורית, בעיקר במכרזים עירוניים וזאת בשל יתרונותיו הסביבתיים.

גז טבעי אוטומטיבי - רקע כללי

הגז הטבעי הוא סוג של דלק מאובן (פוסילי) במצב גזי המכיל בעיקר מתאן.  גז טבעי מופק באמצעות קידוחים בשכבות תת-קרקעיות והוא יגיע לתחנת התדלוק באמצעות צנרת ההולכה הארצית או צנורות החלוקה האזוריות המוקמות בימים אלו ברחי הארץ.  הגז הטבעי מאוחסן על גבי הרכב במיכל מיוחד עשוי ברזל או חומרים מורכבים כשהוא דחוס בלחץ של מעל 200 אטמוספירות, לחץ הדומה ללחץ במיכלי צלילה.  המיכל מותקן בדרך כלל מתחת לרכב, או מעליו במקרה של אוטובוסים ולכן אינו פוגע במרווח לנוסעים או למטען.  היעילות האנרגטית של מנועי גז טבעי שווה לזו של מנועי בנזין, אך נמוכה במקצת ממנועי סולר מודרניים.  קיים יתרון לשימוש ברכבים שמנועיהן תוכננו לעבודה בגז טבעי, אולם קיימת גם אפשרות להסב מנועי בנזין וסולר קיימים. תדלוק הרכב בגז טבעי ייעשה בעמדות דחיסה ייעודיות אשר יוקמו במרכזי תדלוק קיימים אשר יחוברו לרשתות ההולכה או החלוקה לגז טבעי.  התדלוק אינו ארוך יותר מכל תדלוק אחר.  מכאן שהרחבת השימוש בגז טבעי כדלק אוטומטיבי תלויה בראש ובראשונה בזמינות נקודות תדלוק בפריסות ארציות.

  

היבטי בטיחות

כל סוג דלק כולל אלו הנמצאים בשימוש כיום, עשויים להביא לבעיות בטיחותיות אם לא מטופלים בצורה נכונה.  בדומה לדלקים אחרים, גם בגז טבעי ניתן לעשות שימוש אם מבינים את תכונותיו הייחודיות ומטפלים בו כראוי.  למעשה, לכלי רכב מונעים בגז טבעי יתרונות בטיחותיים רבים ביחס לכלי רכב המופעלים בבנזין או סולר, עקב התכונות הפיסיקליות של הגז הטבעי והניסיון הרב שנצבר עם דלק זה, כמוסבר להן:
שלא כמו דלקים נוזליים (בנזין או סולר) הגז הטבעי קל יותר מהאוויר. במקרה של דליפה הגז הטבעי יתנדף במהירות.
לגז הטבעי טווח הצתה מוגבל מאוד - הוא לא יידלק בריכוז הנמוך מ-5% או הגבוה מ-15% כאשר מעורבב עם אויר.  בנזין וסולר לעומת זאת, יידלקו בריכוזים נמוכים בהרבה ויוצתו בטמפרטורות נמוכות בהרבה.
הגז הטבעי אינו רעיל.
מיכלי לחץ עבי דופן עבור גז טבעי עשויים מפלדה, אלומיניום או חומרים מורכבים בטיחותיים יותר מאשר מיכלים דקי דופן אשר נמצאים בשימוש עבור דלקים נוזליים. מיכלי לחץ עוברים מבחני בטיחות מחמירים יותר מאשר המבחנים עבור המיכלים הרגילים.  מיכלי לחץ נבדקים בעמידה להלם, לשריפה וללחץ מוגבר.  בנוסף, המיכלים המותקנים במכוניות הינם בעלי מספר מגנוני הגנה נוספים.  הניסיון מראה שכאשר כלי רכב מונעים גז ניזוקים או נהרסים לחלוטין, או כאשר בחניון שבו אוטובוסים מונעים בגז טבעי פורצת שריפה, מיכלי הגז כמעט ואינם נפגעים מכך.

כדי להבטיח את הבטיחות לטווח הארוך, רכב מונע בגז טבעי חייב לעבור בדיקות וביקורות באופן סדיר.
הגז הטבעי זורם לתחנות התדלוק באמצעות מערכות צנרת, שיטת הובלה זו בטיחותית הרבה יותר מהובלת דלקים אחרים באמצעות מיכליות על בסיס תשתיות הכבישים במדינה.

הגז הטבעי אינו גורם שעשוי לזהם את הקרקע או מקורות מים במקרה של דליפה.
לגז הטבעי מוסף תוסף ריח מיוחד ע"מ לאפשר את זיהויו במקרה של דליפה.

תשתיות הדחיסה והתדלוק מוקמות בהתאם לתקנים מחמירים מאוד ועל בסיס ידע שנצבר בעולם לאורך עשרות שנים.  יש לזכור כי הגז הטבעי משמש כחומר בערה במיליוני מפעלים ברחבי העולם וכן במיליוני בתים פרטיים כחומר הסקה ובישול (בדומה לגז הבישול המשמש בבתים בישראל).
רכבים המונעים בגז טבעי עוברים את אותן בדיקות הבטיחות שנדרשים לעבור רכבים המונעים בבנזין או סולר.  מיכלי האחסון לגז הטבעי מתוכננים לעמוד בעומסים מעבר לנדרש ונבדקים תקופתית.
לסיכום, ניסיון בינ"ל רב שנים מלמד כי רכבים המונעי בגז טבעי בטוחים באותה מידה כמו רכבים המונעים בבנזין או סולר.

סיכום

הגז הטבעי במדינת ישראל הינו עובדה מוגמרת ואספקתו הרציפה למשק הינה ודאית.  מעבר לחדירתו המהירה לשוק ייצור החשמל ולתעשייה, הגז הטבעי יכול לשמש תחליף לדלקים נוזליים קיימים בתחום התחבורה.  אל מול מחירי הדלק הקובעים שיא חדש כל חודש, הגז הטבעי מהווה אלטרנטיבה קיימת, נקייה ונוחה לבנזין וסולר ואף תורם לעצמאותה האנרגטית של המדינה.

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד